اتاق خواب سالم و پر انرژی با این نکات

فضای اتاق خواب یک سوم عمر ما را به خود می گیرد و نیاز است این فضا با آرامش و فضای پر انرژی بهتر شودم. برای اتاق خواب سالم نیاز به یک سری باید ها و نباید ها است که در ادامه می خوانید.

ما ۳۰ تا ۴۰ درصد عمر خود را در تخت‌خواب به سر می‌بریم. تخت‌خواب جایی است كه بدن و ذهن ما در آن استراحت می‌كند و تازه می شود و از عوامل استرس‌زا دنیای بیرون رها می‌شود. متاسفانه امروزه انسان ها یك ساعت و نیم كم‌تر نسبت به اجداد خود در ۱۵۰ سال پیش می‌خوابند و درصد کمی از مردم ۷ الی ۸ ساعتی كه متخصصان توصیه می‌كنند می‌خوابند و بیاری از اختلالات مربوط به خواب كه از استرس ناشی می‌شود رنج می‌برند.
با توجه به موانعی كه در سر راه یك خواب خوب در شب وجود دارد، ضروری است كه اتاق خواب خود را به خوبی طراحی كنیم تا بتوانیم این موانع را به حداقل برسانیم. در این مطلب به شما می‌گوییم كه چگونه می‌توان یك اتاق‌خواب سالم و بانشاط ایجاد كرد.

بسیاری از كالاهای خواب دارای مواد بازدارنده شیمیایی با نام PBDEs هستند كه استفاده از آن‌ها ممنوع شده است. این مواد شیمیایی بر روی سیستم عصبی تاثیر مخرب می‌گذارند و مشكلاتی را در حافظه و تمركز به وجود می‌آورند با توجه به این مسئله دوری از PBDEs امری ضروری و واجب به نظر می‌رسد.

اتاق خواب سالم و پر انرژی با این نکات

چند نكته قابل توجه

· از كالاهای خوابی استفاده كنید كه از مواد طبیعی مانند پنبه و پشم ساخته شده‌اند و به راحتی آتش نمی‌گیرند.

· سعی كنید با تحقیق از منابعی كالای خواب بخرید كه محصولات آن‌ها عاری از هر گونه PBDEs است.

· تمام محصولات شركت ایكیا عاری از هر گونه PBDEs است.
وقتی به مقدار زمانی كه در تخت‌خواب به سر می‌بریم و فعالیت مهمی كه بدن در طول خواب برای بازیابی خود انجام می‌دهد فكر می‌كنیم، آن‌گاه تخت‌خواب تبدیل به مهم‌ترین وسیله موجود در خانه می‌شود. خریدن تخت‌خواب و كالاهای خوابی كه از مواد شیمیایی عاری هستند می‌تواند تاثیر جسمانی و روانی مهمی روی زندگی ما بگذارد.
به نكات زیر هنگام خریدن تخت‌خواب و كالای خواب دقت كنید:

· اكثر تخت‌خواب‌ها و تشك‌ها از فوم‌ها، پلاستیك‌ها، و مواد شیمیایی نفت-بنیان ساخته می‌شوند كه در هوا تبخیر می‌شوند. وقتی شما می‌خوابید این تركیبات را نفس می‌كشید. ادامه این روند منجر به بیماری می‌شود. مواد شیمیایی نفت‌-بنیان باعث تضعیف یا آسیب‌دیدگی سیستم عصبی و ایمنی بدن می‌شود و ادامه این روند منجر به التهاب مفاصل، اختلال در ایمنی بدن، و آسیب‌دیدن بافت‌های بدن می‌شود. متاسفانه قوانین موجود اجباری بر سر راه شركت‌ها در تست‌كردن مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید محصولات  نمی‌گذارند.

· اگر پس از خرید یك تخت‌خواب یا كالای خواب جدید مشكلی مانند تنگی نفس، سردرد، یا گلودرد در شما به وجود آمد، این محصول را از خانه خود خارج كنید تا مشكل شما حل شود.

· از تخت‌خواب و كالاهای خوابی استفاده كنید كه از مواد طبیعی و دوستدار محیط زیست ساخته شده‌اند. پنبه، پشم، و لاتكس طبیعی از این مواد هستند.
حدود ۲۵ درصد از آفت‌كش‌هایی كه در زمین‌های پرورش پنبه استفاده می‌شوند سرطان‌زا هستند. از این نوع محصولات استفاده نكنید. از پارچه پنبه‌ای ارگانیك استفاده كنید تا مشكلی برای شما پیش نیاید.

به نكات زیر هنگام خریدن تخت‌خواب و كالای خواب دقت كنید:
· پنبه ارگانیك بدون استفاده از آفت‌كش‌های شیمیایی، كودهای شیمیایی، پرتوافكنی، آب‌های كثیف، یا مهندسی ژنتیك پرورش می‌یابد.
· اگرچه سازمان استاندارد كشورهای مختلف استاندارد چگونگی پرورش پنبه را مشخص می‌كنند اما استانداردی برای فرانید تولید نهایی آن وجود ندارد. به همین دلیل ممكن است فرایند پرورش پنبه ارگانیك باشد اما فرایند نهایی تولید آن ارگانیك نباشد. به همین دلیل لازم است هنگام خریدن محصولات پنبه‌ای از این مسئله آگاه شوید.
· روكش‌هایی در بازار وجود دارند كه كل مراحل تولید آن‌ها ارگانیك و طبیعی است. اگر از بالش یا تشك خود اطمینان ندارید از این روكش‌ها استفاده كنید.
آلودگی نوری در اتاق خواب شما می‌تواند در خواب شما اختلال ایجاد كند و توانایی جسم شما را در تنظیم چرخه خواب كاهش دهد. نورپردازی مصنوعی در ریتم طبیعی بدن اختلال ایجاد می‌كنند و بدن ما را گیج می‌كنند چراكه بدن پیش از طلوع آفتاب فكر می‌كند كه باید از خواب بیدار شود. این مسئله باعث اختلال در خواب، افسردگی، افزایش وزن، و افزایش خطر دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود. خوابیدن در اتاقی كه دارای منابع نوری مصنوعی است منجر به منقطع شدن خواب و اختلال در ترشح هورمون ملاتونین می‌‌شود، هورمونی كه چرخه‌های خواب و فعالیت‌های جنسی را تنظیم می‌كند و حتی در جلوگیری از ابتلا به سرطان موثر است.

چند نكته قابل توجه در نورپردازی

· هر چه اتاق تاریك‌تر باشد كیفیت خواب افزایش می‌یابد. پس از خاموش كردن چراغ اتاق نباید حتی قادر به دیدن دست خود باشید.
· به منابع آلودگی نوری مانند چراغ‌های خیابان، چراغ‌های شبانه، چراغ‌هایی كه در دیگر قسمت‌های خانه روشن هستند، ساعت‌ها، تلفن‌های همراه، و غیره توجه كنید. روی منابع نوری داخل اتاق را بپوشایند و پرده اتاق را برای جلوگیری از ورود نور بیرون بكشید.
· حداقل یك ساعت قبل از خواب تلویزیون و كامپیوتر را خاموش كنید. این منابع نوری ساعت بیولوژیك بدن شما را از كار می‌اندازند و به خواب رفتن را دشوار می‌كنند. اگر می‌توانید تلویزیون و كامپیوتر را در بیرون از اتاق خواب بگذارید.
· به نور پردازی به صورت لایه‌های مختلف نگاه كنید. نور عمومی باید نور كافی برای كارهای عمومی را فراهم كند. نور كاربردی باید در میزهای كناری، میز تحریر، و یا در نزدیكی صندلی مطالعه قرار بگیرد.  و نور موضعی باید آثار هنری، مبلمان، و یا قسمتی از دیوار را روشن كند.
در تحقیقی كه توسط مركز اكولوژی بر روی بیش از ۲۳۰۰ نمونه كاغذ دیواری انجام شد مشخص شد كه اكثر آن‌ها – ۹۶ درصد- دارای پوشش‌های پلی‌وینیل كلراید (PVC) هستند، و ۵۳ درصد از كاغذدیواری‌های با پوشش PVC دارای یك یا بیش از یك ماده شیمیایی مضر و خطرناك مانند سرب، كادمیوم، كرومیوم، قلع، و آنتیمون هستن.
بیش‌تر نمونه‌ها دارای فتالات است. فتالات یك نوع  نرم‌كننده است كه استفاده از آن در محصولات مربوط به كودكان قدغن شده است.

چند نكته قابل توجه در مورد كاغذ دیواری

· سطوح طبیعی مانند گچ و رنگ‌های طبیعی جایگزین‌های خوبی برای كاغذ دیواری هستند.

· حتی برای افزایش دوام پوشش‌های دیواری كه از مواد طبیعی ساخته شده‌اند از PVC استفاده می‌شود. اگر برایتان روشن نیست كه پوشش دیواری شما دارای PVC هست یا نه، بهتر است از گزینه دیگری استفاده كنید.

· اگر می‌خواهید از كاغذ دیواری استفاده كنید، از كاغذ دیوارهایی كه با چاپ آن‌ها با استفاده از جوهرهای آبی انجام شده است استفاده كنید.

· الیاف طبیعی مانند كنف، چوب‌پنبه، و غیره بسیار بادوام و قابل لمس هستند.
عدم استفاده از فرش‌ها و قالیچه‌های مصنوعی كه در ساخت آن‌ها از موادشیمیایی استفاده شده است راهی سالم و ایمن است كه شما می‌توانید در اتاق خواب خود انجام دهید. چوب‌های جنگلی، لینولئوم طبیعی، و چوب‌پنبه جایگزین‌های بسیار خوبی هستند.

چند نكته قابل توجه در مورد كفپوش‌ها

· اگر انتخاب شما بامبو است در خرید آن دقت كنید. برخی از كفپوش‌های بامبویی دارای مواد شیمیایی خطرناك هستند.

· از انتخاب شما چوب جنگلی است از چوب‌های جنگلی كه در فرایندی طبیعی ساخته شده‌اند استفاده كنید.

· اگر انتخاب شما فرش است از فرش‌های دست‌باف استفاده كنید.
وسایلی را كه در ساخت آن‌ها از فرمالید استفاده شده است از اتاق خواب خارج كنید. این ماده باعث سردرد، اشك چشم، افسردگی، و حتی سرطان می‌شود. چسبی كه این مواد را به هم متصل كرده است به مرور زمان فرمالید تولید می‌كند و بهتر است آن‌ها را دور از فضای خواب خود نگه‌داری كنید.
برای شروع بهتر است از مبلمان و پارچه‌های غیرسمی و ارگانیك استفاده كنید. البته برای داشتن اتاقی سالم نگه‌داری از وسایل نیز مهم است.

چند نكته قابل توجه در مورد نگه‌داری از اتاق خواب

· بسیاری از مردم به گرد و غباری كه در اتاق خواب، كفپوش‌ها، و پرده‌ها وجود دارد حساسیت دارند. مطالعات نشان می‌دهد بیش‌تر گرد و غبار موجود در خانه در اتاق خواب وجود دارد. برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار، هفته‌ای یك‌بار وسایل تخت‌خواب و دو هفته یك‌بار پرده‌ها را بشویید، و روكش‌ها، تشك‌ها، و فرش‌ها را جاروبرقی بكشید.

· كل اتاق خواب را جاروبرقی بكشید تا مواد آلرژی‌زا از سطوح مختلف اتاق خوب جدا شوند و وسایل پارچه‌ای موجود در اتاق خواب را با ماشین لباس‌شویی بشویید.

· تشك‌ها و بالش‌ها را با روكش‌هایی كه گرد و غبار نمی‌گیرند روكش كنید.

· روتختی‌ها را هر هفته در آب ۱۵۰ درجه بشویید تا هر گونه گرد و غبار از آن جدا شود.

· پنجره‌ها را باز كنید. این كار باعث ورود هوای تازه و خارج شدن مواد سمی می‌شود.

منبع: چیدانه

Leave a comment